HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik || INTERVIEW
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Anmeldelse: AT SOVE eller ikke at sove, dét er spørgsmålet


Af
Flemming André Philip Ravn,
Lektor, tredobblet cand.mag.

Publiceret den 16. marts 2019.


© COPYRIGHT: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • Matthew Walker: "Derfor sover vi".
  • FORLAGET ROSINANTE.
  • Paperback, 384 sider.
  • Pris: kr. 184,95. BUY HERE / Kan købes her.

    SUNDHED/PSYKOLOGI: Britiske Matthew Walker er førende neurolog og søvnekspert. Hans bog om søvn er netop blevet udgivet på dansk. Det er en fagligt funderet, populærvidenskabelig bog om, hvad søvn er, samt hvad søvnen betyder for os, eller hvorfor det er så fatalt for vores helbred ikke at få den korrekte søvn. Bogen anvender anden-person-pronominet du og søger dermed at henvende sig direkte til læseren. Derfor sover vi indeholder resultater fra nyere forskning, men den viden, der præsenteres, er der for så vidt ikke noget specielt vildt revolutionerende i - men det kan måske være rart at få repeteret pensum så at sige og huske, at ordentlig søvn er vigtig for menneskers sundhed. Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, anmelder Matthew Walker bog om søvnens væsen her.


    I SIN NYE BOG giver Matthew Walker læserne os en opdateret forståelse af den vitale betydning, søvn og drømme har. Sproget er dannet og middelklassedansk, dvs. emnebaseret og ikke unødigt svært, skønt der indgår en del faglige begreber, som forklares ganske fint.

    Til gengæld er fremstillingen urimeligt lang, 384 sider - den kunne sagtens have været 200 sider kortere og stadig formidlet sine centrale budskaber med pondus. Men ingen forbyder jo læseren at springe fremad i bogen, hvis man leder efter noget bestemt, eller man synes, bogen begynder at gå i selvsving med et emne, der ikke interesserer én.

    Apropos: Når nu bogen er så lang, måtte der gerne have været flere (grammatiske) kommaer.

    Nogle af de ting, forfatteren skriver, er almindeligheder, der er velkendte i den brede offentlighed. Andre af emnerne er nyere og givetvis mindre velkendte i befolkningen, eksempelvis sammenhængen mellem sundheden i tarmene, hjernen og søvn.

    Og vi får korrekt besked om, hvad melatonin, REM og NREM gør og ikke gør. Hele fremstillingen har baggrund i nyere tids videnskabelige research og henviser til forskellige undersøgelser.

    Ifølge forfatteren, der er en førende britisk neurolog og søvnekspert, forbedrer en god og sund søvn menneskers hukommelse og koncentrationsevne. Den beskytter mod cancer, demens og diabetes samt gør én mere modstandsdygtig over for forkølelse og influenza.

    * * *

    I DET HELE TAGET er immunforsvaret og livslængde nøgleord i fremstillingen: Forfatteren skriver bl.a.
    Neden under hjernen, i kroppen, fylder søvn vores immunforsvars våbenlagre og hjælper med at bekæmpe dårligdomme...

    Vågenhed er en mild form for hjerneskade, mens søvn er en neurologisk rengøring.

    Der er en tæt tovejsforbindelse mellem din søvn og dit immunforsvar. Søvn bekæmper infektioner med alle mulige slags våben fra dit immunarsenal og lægger et beskyttende dække omkring dig.
    Søvnmangel kan være befordrende for udvikling af diabetes. For lidt søvn påvirker den naturlige sultfornemmelse, trangen til sukker og dermed øget vægt.

    Om diabetes skriver Walker bl.a. dette:
    Sukker er en farlig ting. Det er den i din kost, men jeg tænker her på det sukker der i dette øjeblik er i kredsløb i dit blod. Alt for meget blodsukker, også kaldet glukose, i blodet vil over uger eller år volde overraskende store skader på din krops væv og organer, forværre dit helbred og skære år af din levealder.
    * * *

    BOGEN HANDLER OGSÅ om drømme, drømmenes funktion og deres indvirkning på menneskes psyke og fysiologi. Samt gener, DNA og gode råd til forbedret søvn.

    Alt i alt indeholder Derfor sover vi resultater fra nyere forskning, men den viden, der præsenteres, er der for så vidt ikke noget specielt vildt revolutionerende i - men det kan måske være rart at få repeteret pensum så at sig og huske sig selv og andre på, at god og ordentlig søvn er alfa-omega for menneskers sundhed og daglige trivsel.

    Kort sagt: God søvn gør én sundere, mere veloplagt, gladere, smukkere, mindre nedtrykt og mindre angst. Sov godt!