|
Anmeldelse:
Vellavet materiale om temaet ONDSKAB
Af
Flemming André Philip Ravn, lektor, tredobbelt cand.mag.
Publiceret den 4. januar 2019.
© COPYRIGHT: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.
MALINE GEHRT-BENDIXEN og UFFE AGERGAARD HANSEN:
"Tanker om ondskab".
Udgivet efterår 2018 på forlaget SYSTIME i Aarhus.
Hæftet, 146 sider. Pris: 266,40.
Fås også som ibog (billigere)
BUY HERE / Kan købes her.
FILOSOFI/PSYKOLOGI:
Hvad er i grunden ondskab? Vi bruger alle sammen ordet i store og små sammenhænge, og det er ikke altid,
at ordet "ondskab" betyder det samme. Denne bog hjælper med at definere, hvad ondskab er, samt
sætte tanker på, hvordan man skal opfatte ondskab i et større perspektiv.
Bogen indeholder mange aspekter af temaet, herunder en diskussion om sammenhængen mellem kultur og ondskab.
Vi kan eksempelvis overveje, om teknologiske og andre fremskridt gør Verden bedre, eller om sådanne
fremskridt ender med at blive onder.
Alt i alt gør denne nye bog med titlen Tanker om ondskab de fagfilosofiske tanker om, hvad ondskab er,
både konkret og vedkommende.
Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn,
anmelder den nye bog her.
Dette en faglig lærebog - og mere præcist en teoribaseret lærebog i form af en temabog til
Filosofi og Idéhistorie B og C på ungdomsuddannelserne, men kan også anvendes i de øverste klasser
af folkeskolen samt at voksne som inspiration og horisontudvidelse.
Personligt synes jeg, er interessant at se på temaet "ondskab" fra mange forskellige vinkler - samt få
genopfrisket nogle af Aftenlandets store filosoffer og deres tankeskoler, eksempelvis Platons dualisme.
Det gør et ellers vanskeligt emne meget mere
overskueligt, at bogen her forløber kronologisk, dvs. den begynder i den græske oldtid og kommer gennem Middelalderen
frem til vore dage - over disse over to tusinde år, undersøger bogen, på introducerende vis, udvalgte teorier og tankeforestillinger
om temaet "ondskab".
"Introducerende" betyder i denne sammenhæng to ting:
1) Bogen byder på en kortere, introducerende præsentation af elleve filosoffer og
deres teorier sammen med uddrag af primærtekster.
2) De elever på ungdomsuddannelserne, som lærebogen har som målgruppe,
har givetvis aldrig før hørt om en stor del af de
præsenterede filosoffer endsige læst nogle af disses primærtekster, som bogen har medtaget i uddrag.
Sammen med teksterne hjælper arbejdsspørgsmål og relevante begrebslister netop med til at
introducere disse vigtige tænkere og deres tankeskoler for eleverne.
* * *
DE ELLEVE TÆNKERE, som præsenteres i bogen er følgende:
Platon, Kant og Nietzsche, Augustin, Leibniz, Freud, Arendt, Baumann, Lars Fr. Svendsen og Søren Gosvig Olesen.
Bogen er præget af engagerende tekster og problemstillinger, som lægger op til, at læseren "tænker med".
Hvert kapitel har sammenlignende opgaver samt forløbsforslag, som giver mulighed for at arbejde med ondskab ud fra et særligt fokus
som eksempelvis menneskets frihed, religion, videnskab og teknologi eller konflikter mellem natur og kultur.
Det er i øjnefaldende, at bogen er en lærebog, som er skrevet med stor omhu og fin didaktisk formidlingsevne.
Bogen indeholder således perspektiverende opgaver til alle kapitler,
som inddrager avisartikler, korte filmklip og kunstværker. Her bringes de filosofiske teorier i anvendelse
på konkrete problemstillinger, som f.eks. klimaforandringer, flygtninge, terror og racisme.
Skulle jeg pege på en mangel ved bogen: Det eksistentialistiske- humanistiske perspektiv (eventuelt beyst
gennem Kierkegaard, Sartre eller Buber)
måtte gerne have været medtaget. Det, synes jeg, mangler, ligesom en lidt dybere behandling af Freuds
psykoanalytiske perspektiv på ondskab.
Derimod er det uhyre forfriskende med Augustin, Leibniz og Olesen - og
ikke mindst nordmanden Lars Fr. Svendsen, som er meget anvendelig for både unge og voksne.
Også rigtigt godt, at Frankfurterskolen er med i form af Horkheimer og Adorno.
Alt i alt er bogen interessant læsning.
Ondskab kan være et svært tilgængeligt emne at gå til, men med denne bog er man godt hjulpet.
Bogen er sober og velskrevet og overskuelig. Selv fandt jeg (ud over nævnte kapitel om Platon) kapitlerne
om Kant, Nietzsche og Bauman mest interessant. Det betyder ikke, at de andre kapitler ikke er interessante,
det handler mere om éns tilgang. Med dette vil jeg sige, at bogen kan appellere til mange typer af læsere, som
har forskellige interesser, fag og indgangsvinker.
* * *
HOLOCAUST SOM ÉT
af de mange folkemord, der har fundet sted gennem tiderne,
står jo som eksempel på et topmål af ondskab, brutalitet og menneskelig fornedrelse samt forbrydelse mod
menneskeheden.
Når man tænker på temaet "ondskab", er det relevant at overveje, hvordan Holocaust kunne ske, og
hvorfor dette i særlig grad er udtryk for ondskab.
Bogen skriver følgende i forhold til Zygmunt Baumans teori:
Bauman - og en række andre - har senere argumenteret for, at mordene under Holocaust
havde en særlig karakter, som aldrig før var set. Det var teknologiske og industrialiserede mord (...)
En del af det, som moderniteten medførte, var således ifølge Bauman muligheden for at udføre udryddelser af mennesker
med en systematik og i et omfang, som aldrig var set før.
Det moderne ses her som en forudsætning for Holocaust. Det skal dog ikke forstås sådan, at det moderne
uundgåeligt førte til Holocaust, men det åbnede muligheden for, at det kunne ske.
Bogen er vellavet og giver en fin introduktion til emnet "ondskab", som desværre synes at være evigt aktuelt.
Alsidigheden i tekstudvalget er en fordel, fordi det animerer læseren til at se på emnet fra forskellige vinkler
samt selv at gøre sig sine tanker og overvejelser.
Eksempelvis kan man grunde over, om ondskab kan mindskes, hvis mennesker bliver bedre til at tænke sig om - eller
om ondskab er en uhyggelig og måske nødvendig konstans i menneskelivet.
Sandheden er nok, at man kan forsøge at forklare, men aldrig helt forstå, ondskab!
Fagligt kan bogen ud over Filosofi og Idéhistorie også anvendes i Psykologi, Samfundsfag, Dansk, Tysk, Religion, SSO/SRP m.fl.
|
|
|
|