HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Anmeldelse: Sladder, krøniker og anekdoter om Charlottenlund Søbad


Af
Flemming André Philip Ravn,
lektor, cand.mag. et art.

Publiceret den 21. november 2015.


© COPYRIGHT: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • PERNILLE STENSGAARD:
  • "Det gamle bad og havet - Historier fra Charlottenlund Søbad.
  • Fotografier af HANS OLE MADSEN.
  • STRANDBERG PUBLISHING, 144 sider. Pris: 249,95 kr.
  • Udgivet august 2015.
  • BUY HERE / KAN KØBES HER.
    BEDØMMELSE: Fire stjerner af seks (skala).


    KULTUR/DANMARK: Charlottenlund Søbad er den lysegrønne badeanstalt ved Charlottenlund Strandpark, som hvert år tiltrækker mange gæster, og som også har en del brugere, der er faste medlemmer. Denne type badestansalt er en del af byens og landets kulturarv. I en ny bog (bestillingsarbejde fra Søbadet) portrætter journalisten Pernille Stensgaard Charlottenlund Søbad. Formålet med hendes bog er at tage læserne med på en kulturhistorisk rejse fra grundlæggelsen i 1890'erne over lukningen i 1982 og til Søbadets genopbygning i 1985. Historien har i de senere år været "præget af kult, kø, optur og ventelister", hedder det. Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn anmelder den smukt fotograferede bog om Søbadet.


    SØBADET ER blevet en institution nord for København, hvor folk står i kø for at blive vinterbadere. Historien om badelivet folder sig ud omkring alle årstider, men særligt fokus har vinter- badningen, der har opnået stor popularitet. Ifølge forfatteren er Søbadet "med sine 30.000 årlige besøgende (...) blevet en institution i reservatet nord for København". Der er tale om både kulturhistorie og lokalhistorie på samme tid - tilsat værdiladede begreber og vurderinger af brugerne og områdets beboere.

    Journalisten mener, der er et hierarki på Søbadet, hvor de offentlige badegæster (dvs. de ikke-medlemmer, der kan komme ind i sommermånederne) rangerer lavest. Det er naturligvis noget pjat - den slags er der altså ingen, der går op i!

    Bogen har sine smukke - næsten lyriske - sproglige momenter, om end stadig dømmende, når forskellen mellem dette at bade og dette at svømme forklares:
    I modsætning til svømmeren, der blindt pløjer sig frem og tilbage i bassinet, badede de. Det er noget andet: den ultimative forening med naturen. Man synker ned i det stille skvulpende, det isklare, sandbundede, letstenede, tangvuggende, vidunderligt våde.
    Rang, hierarkier og lighed synes at være et vigtigt tema i bogen. Et sted står der dette bemærkelsesværdige:
    Søbadet er afslappet i forhold til golfklubben, hvor de bedste spillere stråler øverst i hierarkiet. På Søbadet er man nøgne og mere lige. Nøgenheden betyder noget. Som om der er et øjebliks helle i fraværet af de tydeligste identitetsmarkører. Badning har intet at gøre med stand, uddannelse eller arbejde, pointerer folk. Der er heller ingen præstationskrav eller konkurrence som i golfklubben. Man kan ikke være bedst til at bade eller sidde længst i saunaen. Alle kan være med.



    Bogens smukke fotos er taget af Hans Ole Madsen.
    De er med til at hæve bogens niveau.
    Se også det smukke billede allernederst.




    Forfatterens vinkel er mange steder påfaldende. Som om man skal dementere sin interesse for (eller sit medlemsskab af) Søbadet i Danmarks rigeste kommune. Det er som om, at hvis man er vinterbader, kan det opfattes som noget odiøst (men måske skal det opfattes som en form for journalistisk "automat- distance" og forholden sig kritisk til éns emne?):
    Vinterbadere er et almindeligt syn på broer langs Øresundskysten, hvor alle føler det som en dejlig pligt at følge traditionen og hoppe i vandet året rundt. Svigerdatteren er også vinterbader, men går stille med det, hun synes, det er blevet frelst og helligt, politisk korrekt og kernesundt, hun kan ikke holde ud at erklære sig som en af dem. Den vanvittige vinterbader, som folk betragtede med fnisen og vantro, er blevet en almindelig figur.
    På grund af ensidigheden kunne man få den tanke, at forfatteren anvender de interviewedes udsagn til at lufte sine egne for- domme... Her kunne hun snildt have kommenteret eller inkluderet andre med en knap så ensidig eller desavouerende tilgang. Flersidighed foretrækkes. Det er, som om man meget gerne vil mingle - men samtidigt kritisere. Måske er det en måde at tage del i de velstilledes glæder, værdier og livsstil på - og så desavouere dem bagefter for at lægge en politisk korrekt, kulturradikal eller anden afstand? Uanset hvad virker det træls!

    * * *

    BOGEN PRÆSENTERER også faktuelle informationer på en mere neutral måde:
    Søbadet er vokset over 600 procent i de seneste 30 år, og de badende maser på for at få opfyldt deres særlige ønsker. Med så mange individualister samlet på et lille sted, er det nødvendigt med regler, lyder det fra bestyrelsen. Og et kæmpe arbejde bag kulisserne. Søbadet har udviklet sig fra en overskuelig, intim forening til en virksomhed med værdier og mission, strategiplan og formue. Plus en fuldtidsansat året rundt (...) Men det er stadig en forening, båret af frivillige, ulønnede medlemmer.
    Søbadet har i dag over 3000 medlemmer. Kapitlet med titlen Badelivet er ganske velskrevet og spændende historisk set. Bogen bygger på forfatterens journalistiske research. Blandt kilderne er adskillige interviews med medlemmer af Søbadet, tidligere årsskrifter, mailkorrespondance med bestyrelsen samt artikler fra f.eks. lokalavisen Villabyerne.

    * * *

    BOGEN INDEHOLDER seks kapitler, hvor informationer om Søbadets historie og dagligdag er skrevet ind i hinanden fra forskellige, skiftende journalistiske vinkler. Nok stiller Pernille Stensgaard skarpt på kulturen og tonen i Søbadet, men det er et gennemgående træk, at bogen er skrevet i en journalistisk stil med nogen sensationalisme tilsat lidt fordomme og stereotyper her og dér - måske for at gøre bogen "spændende".

    Jeg ville ærligt talt have foretrukket en mere akademisk og kronologisk tilgang, så man bedre kan danne sig et historisk og kulturhistorisk overblik. En del af researchen baserer sig på hear-say, hvoraf en del har karakter af sladder. Jeg kunne have ønsket en mere objektiv og nuanceret tilgang til emnet, således at mindre værdiladede ord og udtryk blev anvendt, og mere nuancerede holdninger og vinkler på tingene blev bragt til torvs.

    Heldigvis er der også en række længere passager, som er historisk interessante, mere faktuelle og ufordomsfulde.

    I det store hele er jeg meget begejstret for bogens foto-del. Måske burde gamle sort-hvide og nye farvefoto ikke blandes ind imellem hinanden (det er det med kronologien), men jeg synes, at Hans Ole Madsens fotografier er smukke og velvalgte. De hæver helt klart niveauet i Det gamle bad og havet - historier fra Charlottenlund Søbad --- faktisk fra tre stjerner til fire. Sidst, men ikke mindst: Teksten skrevet i ét eller to punkts større font ville kunne øge læsevenligheden.