|
Anmeldelse:
I centrale kapitler ud- dyber sociologen
ZYGMUNT BAUMAN sin teori om "flydende modernitet"
Af Flemming André Philip Ravn, lektor, cand.mag. et art.
Publiceret den 27.
juli 2015.
© COPYRIGHT: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.
ZYGMUNT BAUMAN: "Fagre flydende verden".
Udvalg og forord ved prof. Michael Hviid Jacobsen.
1. udgave. 276 sider. Paperback. Pris: 250 kr.
HANS REITZELS FORLAG, 2015.
KAN KØBES HER.
SOCIOLOGI/SAMF:
Sociologen ZYGMUNT BAUMAN har skabt teorien om
den såkaldte "flydende modernitet", som betegnelse for vores
nutidige verden, der er præget af stadig større forandring og
forudsigelighed.
Professor Michael Hviid Jacobsen,
som også har forfattet bogens indledning og interviewet Bauman om tendenser og pointer i det sene forfatterskab,
har
udvalgt en tekst- samling, hvori
Bauman uddyber sin teori.
Tidsskriftet Epsilons redaktør,
Flemming André Philip Ravn anmelder her det interessante
tekstudvalg.
DENNE NYE BAUMAN-BOG
er en samling af tekster fra Zygmunt Baumans forfatterskab de seneste ca. 15 år.
Gennem bogens tekster formidles
Baumans "samtidsdiagnose" af det postmoderne samfund
med fokus på centrale følelser og temaer som frygt, ondskab, lidelse og lykke samt refleksioner over sociologiens natur og rolle i samfundet.
Bauman kan inddrage sin egen erfaringer fra et langt liv i Europa med alle de historiske og personlige tildragelser, som
krige, jerntæppe, diktatur og frihed kan bidrage med.
Bogen indeholder slutteligt et interview med Bauman, en biografi over hans bøger
samt stikrodsregister.
Teksterne er udvalgt af professor Michael Hviid Jacobsen, Aalborg Universitet, der mener, at
Zygmnt Bauman
har bidraget betydeligt til udviklingen af nutidens sociologi.
Professor Jacobsen har også
skrevet en glimrende indførende indledning, hvori han bl.a. anfører:
Derudover er Baumans arbejde kendetegnet ved at være uparadigmatisk, da det
ikke sværger troskab til eller indskriver sig i en bestemt sociologisk
teoritradition, ligesom
han heller ikke
har til hensigt at skabe skoledannelser eller grundlægge
paradigmer i sit kølvand<...>
Et andet grundtema i hans sociologi er betoningen af, at
samfundslivet
altid rummer store mængder af social stratifikation, menneskelig lidelse
og uretfærdighed, og allerede i hans tidligste udgivelser
på engelsk er der en tydelig interesse for samfundets undertrykte og svageste
medlemmer, som Bauman konsekvent forfsvarer <...>
Andre har brugt betegnelser som
'postmodernist', 'kritisk teoretiker', 'moralist', 'dekonstruktivist',
'strukturalist', eller 'marxist' om hans arbejde.
Selv frebeder han sig dog konsekvent enhver form
for
positionering
elelr kategorisering i det akademiske landskab, da han
grundlæggende ikke mener, at han selv er i stand til at afgøre
eller forholde sig til, hvorvidt
sådanne prædikater er retviende eller ej for hans arbejde.
***
FAGRE FLYDENDE VERDEN
består af et forord, fem kapitler af udvalgt tekst
fra Baumans skrifter Liquid Life,
Consuming Life g Collateral Damage.
Det første kapitel handler især om individu- alitetens udvikling
sat over for temaer som fællesskab og sam- fund, identitetsdannelse, den voksende
fattigdom i USA samt forbrugerisme.
Bauman problematiserer bl.a. dette:
Forbrugerismens logik er gearet til behovene hos dem, der
kæmper for at konstruere, bevare og
forny deres individualitet - og i særdeleshed for at håndtere
de
førnævnte aporier ved individu- aliteten.
Det var muligvis let (om end ikke just behageligt, endsige sikker)
at udtrykke sig egen unikke status
i et samfund kende- tegnet ved stive mønstre
og monotone rutiner, men det kan ikke være let i et
samfund, der pålægger alle sine medlemmer at være unikke.
I en besynderlig 'regelomvending' er det nu efterfølgelsen
af den generelt overholdte norm, der forventes at
resultere i en opfyl- delse af individualitetens krav.
Konformitet, der engang blev beskyldt for at kvæle den menneskelige
individualitet, udråbes nu til at være individets bedste ven, ja,
faktisk den eneste ven, man virkelig kan stole på.
Hermed kommer Bauman ind på, at individualitet
ikke er noget selvfølgeligt, men at - under indflydelse fra
forbrugersamfundet - det er noget, der skal tilkæmpes såvel som tilkøbes
gennem de rette forbrugsvalg. Her taler Bauman om den "nye global elite";
thi individualitet i høj grad et privilegium, hvilket
er en inte- ressant betragtning.
Men denne individualitetssøgende, occidentale livsform kan nok ikke udbredes til resten af kloden,
skriver Bauman, og hvorfor skulle den også det?
Også kapitel 2 handler om forbrugersamfundet og forbrugerne i den
flydende modernitets samfund samt om den selvoptagede individualisering,
der begge skaber en kontrast mellem ønsket om noget varigt og de forbigående,
f.eks. tøjmode og andre forbrugsgoder, hvor der hele tiden kommer nyt.
Også kroppen spiller en rolle i forbrugersamfundet, mener Zygmunt Bauman:
I og med at skærpelsen af kropslige sansninger - kropslige nydelser og
glæder
- bliver livpolitikkens ultimative formål,
kommer kroppen
til at indtage en unik position,
der ikke kan sammenlignes med den rolle,
der tildeles nogen som helst anden størrelse i livsverdenen.
Den kombinerer facetter, der stort set ikke optræder side om side noget andet sted,
idet de normalt tenderer mod at forblive adskilt
fra
hinanden og derfor kun sjældent stilles over for udsigten
til en mulig sameksistens.
Derfor er forbrugerens krop som oftest en særlig righoldig kilde
til en uophørlig angst,
der
forstærkes af fraværet af etablerede og pålidelige muligheder for at lette den,
for slet ikke at tale om at dæmpe eller fordrive den.
***
BAUMANS ANALYSE af forbrugerismens kultur er rationel, og
der er ikke noget, der umiddelbart strider mod éns egne iagt- tagelser.
Bauman er god til at formulere sammenhænge og tendenser, som man nok
ser og oplever, men måske ikke tænker nærmere over.
I kapitel 4 med titlen Forbrugerismens hændelige ofre lægger Bauman ikke
fingrene imellem i forhold til forbruger- kulturens sociale konsekvenser
og taler om "etisk blindhed". I denne kontekst inddrager han socialklasser
og folks forskellige muligheder, eller mangel på samme, for at "realisere
sig selv" i det klassedelte samfund.
Fagre flydende verden
er en stilfærdig bog af læse.
Bauman er stille, essayistisk causerende og tager ikke udgangspunkt i sig selv, men
i sine iagttagelser.
Der er megen common sense i Baumans overvejelser og forklaringer, dog gjort
af en erfaren og lærd mand,
og vi lever jo selv i den tid, han beskriver, og kan på denne
måde sammenligne hans observationer med vores egne
i forhold til de samfundsmæssige trends og konsekvenser, som den
flydende modernitet ifølge Bauman giver anledning til.
Hans teorier virker ligetil og hans analyse af vores tids samfund om
forbrugersamfundet på godt og ondt
virker gedigne og vel- formulerede.
Af denne årsag kan man vinde megen indsigt om den tid, vi lever i, ved at
læse denne tekstsamling.
|
|
|
|