HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Exposition: Den fine BJØRN WIINBLAD udstilling på ARKEN i Ishøj gør én glad



Tekst & foto af Flemming André Philip Ravn,
lektor, cand.mag. et art.

Publiceret 13. juni 2015.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • "Bjørn Wiinblad".
  • Særudstilling ved siden af permanent udstilling.
  • ARKEN, Skovvej 100, 2635 Ishøj.
  • Fra den 13. juni 2015 til den 17. januar 2016
  • BESØG museets hjemmeside.
    BEDØMMELSE: Seks stjerner af seks (skala).


    KUNSTHISTORIE/DANMARK: Bjørn Wiinblad er en ener i dansk kunst, design og kunsthåndværk, som i disse år oplever en velfortjent renæssance. I dag åbner i Ishøj en fremragende udstilling af noget af det bedste fra hans produktion. En særpræget, munter og særdeles farverig æstetik lader sig beskue. Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, har besøgt ARKEN, som udstiller utallige kunstværker af Bjørn Wiinblad på bedste vis. Der er farver og former for enhver smag. Det kry og favnende helhedsindtryk giver mulighed for kunsterisk fordybelse og en herlig kulturoplevelse.


    ET ENESTÅENDE FARVE- og FORMUNIVERS er, hvad Bjørn Wiinblad (1918-2006) giver videre til eftertiden. Hans kunst er blevet en vigtig og beundringsværdig del af dansk kulturarv. Hans kunstneriske produktion spænder vidt - lige fra plakater og vægtæpper over lamper og store fade til blomsterkrukker og fontæner. Ikke mindst er hans ansigter særprægede og har ofte et let genkendeligt, glad udtryk. Wiinblads "solskinsansigter" er karakteristiske med trekantede næser og mandelformede øjne omsluttet af sirlige krummelurer og stærke farver.

    Netop hans farvevalg er ofte overdådigt og stærkt. "Farverne i hans univers er livsglæde", siger min ledsagerske, Daniella.

    Hvorledes kan man med ord betegne hans kunst? Nogle ord, som rinder undertegnede i hu, er ord som neptunsk, havagtigt, drømmeagtigt, persisk/orientalsk, meget dansk, underjordisk, overjordisk, eventyrligt, futuristisk. Ingen tvivl om, at Wiinblad var en dygtig designer, og en stor del af hans kunst er brugs- kunst, hvor form og anvendelse går op i en højere enhed.

    Tilsammen skaber Wiinblads kunstproduktion et særpræget og unikt univers, som man alt andet lige bliver glad af at betragte og fordybe sig i, også selvom man ikke nødvendigvis kunne tænke sig at have alle de individuelle ting stående hjemme i sin egen stue.

    Hans former og figurer er ofte runde og eventyrlige. Han er ikke bange for at bruge pangfarver, og effekten er som regel ganske vellykket. Bjørn Wiinblad arbejde faktisk over hele farvepaletten, han veg ikke tilbage for at bruge bestemte farver, hvilket kan ses på nedenstående fotos: lille, grøn, guld, blå osv.













    Views fra den flotte Bjørn Wiinblad-udstilling på Arken.
    © Copyright: Fl. André Philip Ravn.

    * * *


    FREMGANGSRIG OG FANTASIFULD var Bjørn Wiinblad. Han blev uddannet fra Kunstakademiets grafiske skole i 1943 og debuterede allerede to år efter med sin første udstilling i et lille lejet lokale i Københavns indre by. Udstillingen tiltrak sig megen opmærksomhed og i kølvandet herpå fulgte udsmyknings- og designopgaver i både Danmark og udlandet.

    Det er en kendsgerning, at den unge Wiinblad gjorde sin entré på kunst- og kunsthåndværkerscenen i en tid, hvor rette linjer og enkel formgivning vandt frem i dansk design. I denne sammenhæng kom han til at betyde en vellykket undtagelse.

    Med sin karakteristiske, svungne streg og sit eventyrlige billedunivers indtog Bjørn Wiinblad fra starten sin helt egen position i dansk kulturliv og blev en af de mest folkekære kunstnere i anden halvdel af det 20. århundrede. Således blev han med sin produktion netop én af de kunstnere, som vi i eftertiden kan opfatte som et typisk og behageligt udtryk for Danish design.

    Som menneske og billedskaber ønskede multikunstneren og designeren Bjørn Wiinblad at formidle en verden af skønhed, drøm og luksus med sin kunst.

    Som man kan se på fotoene nedenunder, var Wiinblad inspireret af organiske ting, og han holdt af runde former og menneskelige figuerer med en optimistisk udstråling. Designet kan indeholde prikket dekoration og påfugleøjne såvel som figurer fra det store epos Tusind og én nat - samt ansigter med store øjne, og ikke mindst krukker og lamper med opadstræbende former.



















    Fotos fra den flotte Bjørn Wiinblad-udstilling på Arken.
    © Copyright: Fl. André Philip Ravn.

    * * *


    DIVERSITET OG IDÉRIGDOM prægede Bjørn Wiinblad. Da han først var blevet kendt, mestrede han på vellykket vis at udtrykke sig - om end i den samme genkendelige stil - inden for mange materialer og genstande. Han var ingenlunde bange for at bryde grænserne mellem kunst og design.

    Wiinblads kunsteriske œuvre omfatter tillige store unika-keramikvaser, kostumer til Den Kongelige Ballet, scenetæpper samt hverdagsgenstande som kagedåser, lysestager, gavepapir og puslespil. Dertil kommer tegninger, plakater, borde, tallerkner, kopper, stole, borde, figurer, penselsdekoreret fajance, gouacher, scenografi og enorme, vævede billedtæpper. Wiinblad favnede det hele - og både det håndgjorte og det masseproducerede.

    Fokus var altid på det glade og optimistiske udtryk: "Jeg har valgt at lave ting, som kan gøre menneskers daglige liv rigere og smukkere", sagde Wiinblad i 1981. Det er helt fortjent, at Wiinblads kunst i disse år oplever en renæssance. Udstillingen på Arken er vellavet og layoutmægssigt, farvemæssigt og op- stillingsmæssigt veltilrettelagt. Bjørn Wiinblads stil er let genkendelig. Dog giver udstillingen også anledning til at se nye sider ved bredden i hans kunstproduktion og møde nye og overraskende former og variationer.

    På billederne herunder, læg mærke til de kraftige og ekspressive farver på Wiinblads plakater. Det runde element, som MÅSKE er et udtryk for noget arketypisk feminint i menneskehedens kollektive psyke liv (for nu at inddrage en jungiansk vinkel i fortolkningen af oplevelsen), er et vigtigt kendemærke.

    Man bliver glad af at se Wiinblad-udstillingen. Arken, Museet for Moderne Kunst er virkelig en perle i dansk kultur og med endnu en velvalgt, vellykket og veltilrettelagt udstilling befæster Arken sin position som én af de vigtigste kulturformidlere i Danmark. De har en eminent evne til at fange tidsånden og publikum.

    Besøg Wiinblad-udstillingen og få en kulturoplevelse ud over det sædvanlige - genkend vigtige og positive elementer i dansk design og kulturhistorie - og slut gerne dagen af med en god og sund anretning i museets udmærkede cafeteria, hvor man evt. kan sidde udenfor og nyde havudsigten.

















    Views fra den flotte Bjørn Wiinblad-udstilling på Arken.
    © Copyright: Fl. André Philip Ravn.




  • * * *