|
Anmeldelse:
Kan et menneske blive INDFLYDELSESRIG, hvis han/hun ikke allerede er det?
Af Flemming André Philip Ravn, lektor, cand.mag. et art.
Publiceret den 11. januar 2015.
© COPYRIGHT: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.
STEVEN PEARCE:
"Secrets of Influential People".
HODDER & STOUGHTON.
272 sider. Pris (uindb.): 9,99 britiske pund.
Kan købes her.
PSYKOLOGI/RETORIK:
Nogle mennesker stræber efter eksponering og indflydelse.
Hvad er indflydelse? Og kan man virkelig blive indflydelsesrig,
hvis man ikke allerede er det i forvejen?
-
Dette er det socialpsykologiske emne, som Steven Pearce
arbejder med i sin engelsksprogede bog om indflydelse og
indflydelsesrige personer.
Måske er det rigtigt, at man kan lære at blive god til at overtale andre
og vinde gehør for sine idéer.
Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, anmelder bogen.
PÅ MANGE MÅDER er dette en selvhjælpsbog mere end noget andet.
Måske er målgruppen weekendkursus-segmentet, skrevet til mennesker,
som ønsker at have større gennemslagskraft i dagligdagen, og som vil gøre noget for at arbejde med dette.
Og der er ganske givet folk, som har brug for inspiration til at kommunikere bedre.
Folk, som måske spørger sig selv, om deres karriere er dér, hvor de
ønsker den skal være - og som higer efter gennemslagskraft, så folk udviser stor opmærksomhed, når de taler.
Hvordan kan man få sit budskab igennem? Nå sine mål?
Steven Pearce formidler tolv
specifikke strategier til, hvordan man kan kommunikere sine ideer, så folk lytter;
således at éns mening kommer til at tælle.
Den handler også om strategi, f.eks.
hvordan man kan bygge netværk og alliancer, og derigennem få indflydelse i organisationer.
Bogen er meget specifik i forhold til, at den vil udstyre læseren med konkrete strategier,
som skal til for at opnå de resultater, man ønsker. Som der står i forordet:
"It will lift the lid on what it takes to be influential - the good, the bad and the
sometimes ugly".
* * *
DET HANDLER OM, hvordan man selv tænker og formulerer sine idéer,
hvem man kender, hvordan man formidler sine idéer, hvem man selv er,
og hvor godt man kan spille "spillet".
Et godt eksempel på, hvordan man skal kommunikere i visse tilfælde, er dette:
Use the rule of three.
Another way of comunicating an insight in such a way that it stands a chance
of being retained and perhaps achieving a life of its own is to divide it into its
constituent parts. And ther is no doubt that three is the magic number in this context
When you next present your idea, eschew the 16 bullet points in favour of a snappy
rule rule of three.
Things get understood in three
hree phases we need to work through...' 'There are probably
three acts to this drama - recognition, redirection and renewal. And we're
not even at recognition phase yet...' - can transform your impact
(especially when combined with a little alliteration, as a last example).
På denne måde kan praktiske tricks og tips inden for retorik bliver anvendelige i dagligdagen.
Naturligvis er éns sans for kommunikation vigtig samt hvorledes man præsenterer
sine tanker. Ligeledes éns omdømme og
vennekreds, men andre råd er mere tvivlsomme, f.eks. at være kalkuleret og beregnende,
hvis man kigger på det fra en praktisk eller etisk vinkel.
Gælder det virkeligt om at fedte sig ind for at få sine idéer igennem?
Forfatteren skriver:
Compliment people in public (...) When you publicly support someone by praising
their contribution, you are putting your own judgement on the line.
It's a big deal. There is, of course, a place for private acknowledgement,
the hand on the shoulder and the whispered 'jolly well done'. But in terms of
investing in relationships, building other people's confidence and binding them irrevocably
to you, nothing beats praise in public - particularly when the subject of your praise is
feeling low on confidence (...)
But praise a person in puiblic
and you can rely on their support in future. It is a technique that sometimes requires
a conscious change in the way we view the world, however - many of us find it easier
to find fault with others than appreciate their views.
Men-men går det virkeligt så let? Jeg er ikke sikker på, at folk er så nemme at dupere!
Personligt foretrækker jeg venskaber med en form for gensidighed, ærlighed og fælles interesser,
frem for at man er venner med den bevidste dagsorden at opnå noget specifikt såsom
fordele og godbidder eller indflydelse og socialt avancement. Den slags venskaber kan næppe
holde i længden, men det er måske heller ikke meningen. På denne måde risikerer
venskaber at blive en del af forbrugersamfundets motto om brug og smid væk!
* * *
STEVEN PEARCES uddannelsesbbagrund er ikke nævnt,
men ifølge omslaget arbejder han internationalt som foredragsholder, coach og konsulent vedrørende
interpersonel virkning og effektivitet.
At bogen heder secrets giver et fortrolighedspræg, som om man som
læser bliver betroet noget. Titlen øger måske vores nysgerrighed.
Men titlen referer blot til en serie af bøger, som alle sammen hedder
noget med secret, og som er udgive på det britiske forlag.
Alt i alt er bogen ligetil at læse, og layoutet er overskueligt.
Secrets of Influential People har mange flere perspektiver, end man
umiddelbart skulle tro, og på denne måde kan den
sætte nogle tanker i gang i læseren. Om opskriften på at blive indflydelsesrig så virker,
er en anden historie. Men der skal selvfølgelig nok være noget af det, der virker på den enkelte.
|
|
|
|