|
Anmeldelse:
CHICAGO UNI PRESS udgiver formidabelt, illustreret værk om fotografen
CHARLES MARVILLE og hans PARISERFOTOS
Af Flemming André Philip Ravn, Publiceret 6. december 2014.
© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.
Alle fotoene i denne anmeldelse er PRESSEFOTOS fra forlaget.
Sarah Kennel i samarbejde
med Anne de Mondenard, Peter Barberie, Françoise Reynaud og Joke de Wolf: "Charles Marville: Photographer of Paris".
Udgivet af UNIVERSITY of CHICAGO PRESS.
Udgivet sammen med THE NATIONAL GALLERY OF ART.
Hardback (indb.), 256 sider.
Pris: 60 dollars (360 kr.).
KAN bl.a. KØBES HER / BUY HERE.
BEDØMMELSE: Seks stjerner af seks
(skala).
FRANKRIG/FOTO:
Nu udkommer en bog med et smagfuldt udvalg af den franske fotograf Charles Marville
pariserfotos. Det er interessant at følge byudviklingen og urbaniseringen
i det 19. århundrede. Allerede i sin levetid blev Marville kendt som den officielle fotograf i Paris.
Tidsskriftet Epsilons
redaktør, Flemming André Philip Ravn,
anmelder Sarah Kennels vellavede, interessante engelsksprogede bog om
fotografen Charles Marville.
CHARLES MARVILLE levede 1813-1879.
Han nyder bred anerkendelse som en af de mest talentfulde fotografer
fra det 19. århundrede.
Bogen beynder med scener fra Paris og arkitektoniske unders&osalsh;gelser, som Marville foretog
i Frankrig og Tyskland i 1850'erne. Senere udforskede han landskaber og portrætter samt Paris.
Paris i midten af 1800-tallet var præget af en del middelalderlige gader, som gradvis med urbaniseringen
og omforningen af Paris til en moderne storby blev jævnet med jorden for at gøre plads til de brede
boulevarder, parker og statuer samt fornemme, monumentale bygninger, som vi er kommet til at associere med Byernes By, som amerikanerne
i øvrigt kalder the City of Light.
Marvilles fotografier er et interessant vidnesbyrd Paris' urbane forvandling.
Han virkede indtil sin død i 1879 i sin kunstneriske karriere, som efterhånden gjorde ham så berømt,
at han fik renommé for at være
en af 1800-tallets mest talentfulde fotografer.
Marville har længe været en gåde i fotografiets historie, dels fordi mange af de dokumenter
om hans liv i en årrække blev anset for at være gået tabt i en brand, der ødelagde Paris' råddhus i 1871.
Nærværende bog bygger på forskning i Marvilles fotografier og indeholder også
nye indsigter i hans personlige såvel som professionelle biografi.
Faktisk hed han ikke oprindeligt Marville. Han var født
Charles-François Bossu i 1813, men begyndte at anvende Marville som kunstnerisk pseudonym i 1830'erne.
Ordet bossu betyder i øvrigt "pukkelrygget" på fransk (man kommer måske filmen
Kilden i Provence i hu), og dette har nok været en medvirkende
årsag hertil.
Bogen, som egentligt udkom i forbindelse med fornemt anlagte udstillinger af Marvilles fotografier i USA,
indeholder fem essays af respekterede forskere, og dermed giver bogen
den første omfattende undersøgelse af Marvilles liv og karriere og leverer den meget ventede
offentlige anerkendelse, som hans arbejde fortjener.
Nogle af de mange billeder, som bogen indeholder er ikke så meget portrætter af mennesker eller folkelig -
derimod mere arkitektoniske finesser og æstetik såsom gader, gadelamper, husfacader, pladser, udsigter og landskaber fra
Frankrigs
hovedstad samt mennesketomme og
lidet trafikerede gader,
hvilket man kan se på Marvilles fotos herunder.
Hans arbejde er helt klart en foreløber for vores tids udbredte fotojournalistik.
FORDELINGEN MELLEM tekst og illustration er cirka fifty-fifty.
Charles Marville er måske bedst kendt for sin kommissionering af den franske regering
til at fotografere hele bylandskaber og kvarterer i Paris, som var dømt til nedrivning i den tidsalder, hvor den navnkundige
Baron Haussmann var i færd med at genskabe og rekonfiguere den franske hovedstad i årene mellem 1853 og 1870.
Forfatterne skriver:
Along with the new boulevards, from 1874 to 1878 Marville photographed a number of streets in the
outer arrondissements that had been annexated in to the city limits in 1860.
While some of the photographs (...) suggest that the freshly minted suburbs retained some of their villagelike character
if not the associated charm, others explore the provisional, unfinished qualities of the banlieue (suburb),
described in 1861 by [Victor] Hugo as "amphibian" (...)
Even as the city of Paris trumpeted its glories at the 1878 exhibition, the banlieue, with its half-finished
boulevards, became a familiar subject in art and literature, serving convenient shorthand for
the dislocation and exile may Parisians experienced in their changed city.
Even privileged inhabitants of the luxury quarters were dazed by their new surroundings, if we are to
take seriously the words of the Goncours brothers who lamented that the unhomely new boulevard
"no longuer smacked of Balzac" but of some "Babylon of the future" (p. 39).
Marvilles billeder bringer livet i det 19. århundres Paris til live igen med stor
livagtighed og skildrer dermed disciplinen
moderne byplanlæning i en af sine tidlige faser.
Han besad stor teknisk snilde på et tidspunkt, hvor fotografering var et nyt medie, og hvor fototeknik såvel
som apparatur endnu var ganske ungt.
Det krævede af og til tålmodighed, for eksponeringstiden kunne være lang. Noget længere end på de digitale kameraer,
vi kender i dag. Marvilles fotografier er en glimrende dokumentation for gammeltidens Paris, fra tærsklen hvor byen blev moderne.
Marvilles billeder rummer udsøgte nuancer og fine detaljer, når han skildrer stræder, pladser og blindgyder i Paris.
Hans kunsteriske dokumentation rummer ro og stilleben såvel som animerede scener - skønfotografi såvel som billeder af den
usleste slum - forvandlingen fra gammelt samfund over byfornyelse og krig til en mere moderne udgave af Byernes By.
Mange af disse billeder er optaget i Sarah Kennels bog, som præsenterer læseren for et smagfuldt og varieret udvalg.
Bogen kan stærkt anbefales alle dem, som holder af Paris, historie og fotografi.
Teksten, der som sagt udgør halvdelen af bogen, er velskrevet og interessant.
Bogen er hyggelig at læse i, og man kan bruge megen tid på at betragte og fordybe sig i de mange fotografier.
Og de, som kender Paris, således som byen fremstår i vores tid, kan på disse 150 år gamle billeder
nemt få øje på byens særlige kendetegn og magnifique karakter.
|
|
|
|