HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Anmeldelse: Moderne israelsk krimi om aktivisten, der blev ryddet af vejen



Af Flemming André Philip Ravn,

Publiceret 16. oktober 2014.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • Liad Shoham: "Asyl".
  • Oversat af Hans Henrik Fafner og Rivka Uzan Fafner.
  • Sider: 394. Pris: 249 kr.
  • Forlaget HR. FERDINAND. KAN KØBES HER.

    LITTERATUR: Hvad laver israelerne, når der ikke er krig? Måske læser de krimier eller spiller backgammon. Krimier er populære i Israel såvel som i Danmark, men israelske krimier oversat til dansk er der kun få af. Ligeledes er modne kvindelige politikommissærer som hovedperson sjældne, men disse ting går op i en højere enhed i Liad Shohams nye bog med den danske titel Asyl. Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, anmelder Liad Shohams krimi.


    I KRIMIER KAN modsætningerne mellem godt og ondt af og til blive trukket lige vel tydeligt op. Sådan er det også lidt i Asyl. Romanen handler om Michal Poleg, som er politisk aktivist og frivillig i Flygtningehjælpen. Hun er nærmest militant, har en overivrig retfærdighedssans og er ikke bange for at gå mod strømmen.

    Settingen er naturligvis israelsk. Mere præcist foregår romanen i Tel Aviv med lokaliteter og institutioner så som Centralbusstationen, Habima Teatret, Bezalel Kunstakademiet, Ibn Gvirol Boulevarden samt henvisninger til den stedlige kultur såsom "knivene mindede hende mere om storkøkkenet i en kibbutzspisesal".

    Og et andet eksempel med lokalkolorit: "Yariv tog en bid af pitabrødet og nød den sprøde falafelkugle. Udenfor skinnede solen, og den klare, blå himmel øgede kun hans gode humør".

    Indimellem slår forfatteren moralske spørgsmål an og forsøger sig med filosofiske overvejelser som i dette citat: "På restauranten så han israelere sidde og more sig, for de havde det godt. De smed mad ud, uden at skænke det en tanke. Hans liv bestod udelukkende af smerte, sorg og modgang. Hvorfor var det sådan? Hvor var retfærdigheden henne?"

    * * *

    ROMANEN PEGER BESTEMT samfundets skyggesider og de sociale onders negative virkning, herunder illegale afrikanske flygtninges usle levevilkår. "Når staten misligholder vitale serviceydelser, opstår der et vakuum", hedder det i bogen. I dette vakuum trives en grov kriminel underverden, der kynisk udnytter sine ofre. Lånehajer, pengeafpresning, trafficking. Imod denne mur af fordærv kæmper Michal Poleg idealistisk, men er det kampen værd?

    En regnfuld og mørk vinteraften går Michal, aktivisten, alene hjem fra kontoret. Hun bliver forfulgt på gaden; man mærker allerede døden lure i kulissen. Og bom, pludselig er hun ryddet af vejen!

    Nu kommer Anat Nachmias på banen. Hun er 60 år, single og en skarpsindig politikommissær, der ikke tager ting for pålydende. Krimien er bundet meget op på relationerne mellem karakterne. I begyndelsen kan konflikterne synes klichéagtige, når Anats mor blander sig i Anats liv; eller advokaten har hang til at drikke for meget; eller den kollegiale rivalitet mellem David og Eyal. Men efterhånden bliver personportrætterne mere velformede og troværdige.

    Der er mange karakterer med i romanen, og det hæver kompleksiteten i det ellers simple plot. Vi er i den lette genre, hvor fortællestilen er ligetil. Bogen er nem at læse og sproget enkelt. Der er 99 kapitler på de knap 400 sider, og det betyder, at man føler, at man kommer nogen vegne, når man læser. Plottet udvikler sig fremad i et gelinde tempo med en del uforudsete drejninger.


    KRIMINALITET ER NOK meget ens i forskellige lande, og handlingen i denne bog er som i de fleste krimier: et mord skal opklares. Men i "Asyl" er scenen sat i et fjernt land, og man kan læse krimien for at få indblik i nye miljøer og andre kulturelle koder.

    Anat Nachmias er en interessant hovedperson med et farverigt sprog og en uortodoks måde at gribe tingene an på. Michal er hendes første drabssag. Anat er kvik og derfor ikke til at løbe om hjørner med. Hvordan Anat løser mordgåden er ganske fint udtænkt. Derudover er bogens styrke måske, at det er et andet Israel, man møder, end i tv-programmernes nyhedsreportager fulde af voldsomme billeder med krig, demografisk uro og kampe om menneskerettigheder.

    Krimien er realistisk i forhold til de samfundsmæssige temaer. Liad Shoham, der til dagligt er advokat i Tel Aviv, har en bred erfaring at trække på. Skønt den i visse passager synes at køre i tomgang, er der ingen tvivl om, at denne nye krimi her, "Asyl", byder på god og forventelig underholdning inden for sin genre med de op- og nedture, som plottet og spændingskurven tager gennem romanen.