HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Anmeldelse: Vellykket premiere på GRAVITY på BELLEVUE TEATRET - en hybrid mellem MADS LANGERS sang og musik og Alexander Kølpins ballet


Af Flemming André Philip Ravn

Publiceret 26. august 2014. Opdateret.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • GRAVITY - sommerballet 2014
  • Af Alexander Kølpin og Mads Langer med flere
  • BELLEVUE TEATRET, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg.
  • Fra den 25. august til den 2. september 2014.
  • Priser: Fra 120 til 395 kroner. Besøg teatrets hjemmeside.

    MUSIK/DANS: Tolv signifikante Mads Langer sang- og musiknumre danner udgangspunkt for dette års såkaldte sommerballet på Bellevue Teatret i Klampenborg, en helt igennem moderne form for koncert og ballet. Det hele er blevet til efter idé af Alexander Kølpin, der også har forestået instruktion og scenografi, mens Anja Gaardbo har stået for solid koreografi. Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, anmelder her premieren på GRAVITY, som Bellevue Teatrets 2014 sommerballet er betitlet.


    MADS LANGER er manden fra Aabenraa med den behagelige og rare sangstemme, som er blevet populær i Danmark de seneste år grund af sine gode og iørefaldende sange.

    Ingen tvivl om at Alexander Kølpin, sommerballettens idé- og ophavsmand, har set rigtigt ved at satse på den 30-årige Mads Langer og knytte sit navn sammen med hans - samt lade hver deres kunstuniverser skabe en hybrid forestilling med elementer fra begge verdener: musik/sang og ballet/dans. Og så afgjort en udmærket måde at skabe interesse for ballet.

    Premiereaftenen, mandag den 25. august, byder på en herlig Mads Langer koncert med moderne dans til, idet balletten og dansen finder nye udtryk og skaber en hybrid kunstart med nye muligheder for ekspressiv kunst i krydset mellem musik, sang, rytmik og dans.

    Der er uhyre mange indtryk og udtryk, der skal så at sige "brydes" med hinanden og finde en fælles form, sansning og liv. Og det lykkes i det store hele fint. Forestillingen er vellykket, og man kan anskue den som en koreograferet koncert.



    Premieregæsterne konverserer, inden det er tid til at gå ind.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.



    © Foto: Pressebillede fra Bellevue Teatret.



    Alexander Kølpin er idé- og ophavsmanden til sommerballetten.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.



    En scene med et herligt æstetisk udtryk fra sommerballetten.
    © Foto: Pressebillede fra Bellevue Teatret.


    DER ER IKKE tale om klassisk ballet. Udtrykket er friere og meget mere moderne. Dansernes udtryksfulde bevægelser og kraftfulde dynamik skaber momentum på scenen. Der er både rolige og kraftfulde danse. Af og til holder de seks dygtige dansere sig i baggrunden. Dansen er forsøgt tilpasset til Mads Langers musik, sang og fremførelse, og indimellem er der måske mere tale om æstetik og raffinement end en egentlig historie, som dansen vil fortælle.

    Kostumerne og settingen samt dansen kan give publikum mange associationer lige fra noget temperamentsfuldt spanskinspireret, måske tyrefægtning på grund af de svingende og luftige gevandter, til den klassiske græske scene. En overgang kommer man måske til at tænke på romerske eller amerikanske negerslaver, der kryber hen ad gulvet; eller buskmænd, der snor sig, imens de fremfører en stammedans. Der er flere indslag, hvor de kvindelige dansere bæres af de mandlige dansere. Man fornemmer, at danserne yder meget i deres præstation og har et fint kunsterisk nærvær.

    Mads Langer på sin side synes at glide ganske fint ind i dansernes optræden. Der opstår flere steder et rigtigt fint samspil mellem musik, sang og dans. Danserne skaber variation og bevægelse på scenen. De første fire numre kan efter nogen tid have noget monotont over sig, men kun indtil Mads Langer sætter sig ved flyglet og fremtryller de skønneste toner - samt en halvlang, stille pause, der er både uventet og herligt virkningsfuld. Mads Langer er fremragende, når han lader fingrene lege frit hen over klaviaturet på flyglet, men har også talent, naturligvis, for at synge og for at skrive gode og tankevækkende tekster.



    Mads Langer med bredskygget hat i ét af de første numre.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.



    Der leges med lys og mørke på en spændende måde.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.



    Mads Langer glider fint ind i dansernes performance og rytmer, altimens han synger med behagelig stemme.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.



    Nogle gange er danserne mere fremtrædende end Mads Langer.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.


    ANDEN HALVDEL af showet efter pausen er mere varieret og mere kraftfuldt. Lyden synes til tider at være en smule overmoduleret i første del, når basguitaren giver den fuld gas, men det bliver der rettet op på i anden del.

    Iøjnefaldende er det meget flotte og effektfulde lysarbejde. Det er Raphael Frisenvænge Solholm, der har stået for lysdesignet. Der er en del effekter i brydningen mellem lys og mørke, idet der leges med mørket og eksperimenteres med lyset - eller er det omvendt? - hvor de lange grå kapper og andre kostumeelementer såsom bredskyggede hatte med videre skaber en stemning. Indimellem får man den tanke, at forestillingen skal illudere noget mystisk eller søgende.

    Der er nok ingen tvivl om, at Mads Langer kan drive det vidt i sin musikkarriere. Han er en stor sanger og har i det store hele en rigtig fin udtale af engelsk, som måske i virkeligheden snarere er amerikansk. Det er god karma for Danmark at have kunstnere som Mads Langer og Alexander Kølpin - de bidrager med meget godt til vores kultur. Alt i alt en glimrende aften, og man kunne måske endog få den tanke, at forestillingen var lidt kort. Skønt forestillingen varer ca. 1 time og 40 minutter inklusive en halv times pause, ville femten numre i stedet for tolv bestemt ikke have gjort noget, og det er jo nok fordi man kan lide showet og musikken, at man tænker dette. I alle fald er det en ny og anderledes måde at se en god koncert på.



    De optrædende kunstnere hyldes på premiereaftenen.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.



    Mads Langer og danserne hyldes på premiereaftenen.
    © Foto: Flemming André Philip Ravn.

    Sommerballet til og med den 2. september 2014.

  • Instruktion og idé: Alexander Kølpin
  • Musik: Mads Langer m.fl.
  • Koreografi: Anja Gaardbo
  • Kostumedesign: Maja Ziska
  • Forestillingsleder: Birgitte Feldtskov
  • Produktionsleder: Troels Frydensberg

    DANSERE
  • Stephanie Nguyen
  • Raphaël Eder Kastling
  • Tobias Ellehammer
  • Gabriela Olmedo
  • Femke Mølbach Slot
  • Nicco Graulund-Jørgensen



  • * * *