|
Udstilling:
Österreich i Ishøj - ARKENs fremragende og farverige must-see udstilling af den store
multikunstner FRIEDENSREICH HUNDERTWASSER
Af Flemming André Philip Ravn, publiceret 6. juni 2014.
© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.
En del af artiklens illustrationer er copyrightede pressefotos via ARKEN.
"Hundertwasser". Udstilling på ARKEN (Museum for Moderne Kunst),
Skovvej 100, 2635 Ishøj.
- Udstillingen varer fra 1. februar til 7. september 2014.
- Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
- Entrépriser Voksne (incl. pensionister): 95 kr, grupper (mindst 10): 80 kr. Børn under 18: gratis samt andre satser.
Besøg museets hjemmeside.
BEDØMMELSE: Seks stjerner af seks
(skala).
KUNST:
Et ganske farverigt udvalg af den østrigske multikunstner Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser
udstilles i denne tid på ARKEN i Ishøj.
Skønt Hundertwasser senere antog newzealandsk statsborgerskab, var han født i Wien, og han blev gennem sit alsidige
virke én af Østrigs vigtigste og mest originale kunstner-personligheder.
Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, anmelder her ARKENs
fremragende og fantasifulde MUST-SEE udstilling.
HUNDERTWASSER levede 1928-2000.
I sin samtid var han ofte kontroversiel. Og skønt han har været død i 14 år,
er han med sine ideer om grøn arkitektur, økologi og urban gardening aktuel som aldrig før.
I virkeligheden var han meget forud for sin tid, idet han forudvidende havde fornemmelse for de behov,
som vores tids samfund må have for bæredygtighed og økologi.
Han var både kunstner og økoaktivist. Hans hjerte siges at have banket for såvel naturen
som for menneskets frisættelse.
Som kunstner var han mangfoldig. Eksempelvis har han lavet motiverne til frimærker, ikke kun i Østrig,
men også i lande som Senegal, Liechtenstein og Frankrig.
På ARKEN kan de besøgende lære Hundertwasser at kende gennem udstillingen af
malerier, grafik, design, enkelte arkitekturmodeller, film, fotos og citater.
Han arbejdede i meget forskellige materialer og kombinerede også gerne disse.
Man bliver glad for at se hans farverige kunst, hvoraf noget er mosaik-lignende, som på
billedet herunder og allerøverst (Friedensreich Hundertwasser: "30 dages fax-maleri", 1994.
© 2014 Namida AG, Glarus, Schweiz).
Det rummer dejlige, friske og glade farver samt symboler og motiver, der
appelerer til beskuerens barnlige fornemmelse for eventyr.
Man ser, at han elsker at lege med farverne, og at han ved hjælp af en symfoni af farver og små detaljer
skaber et uskyldigt hele, som må tale til noget ungdommeligt, eventyrligt og livsbekræftende inden i publikum.
Udsnit af Hundertwasser-glaskunst som del af værket "30 dages fax-maleri",
som ses i sin helhed på billedet allerøverst. Foto: Flemming André Philip Ravn.
I KUNSTEN ER HANS STIL
yderst særegen og karakteristisk. Hundertwasser blander farvestrålende spiraler,
guldkupler og vildtvoksende træer med noget så håndgribeligt som humus-toiletter, brændenældesuppe og hjemmesyet tøj.
Spiralerne og de gyldner farver går igen i en del af hans malerier, f.eks. i maleriet af
Den grønne dame herunder.
Allerede i 1950'erne udførte en yngre Hundertwasser sine første aktivistiske happenings med
klar fokus på individets frihed og uafhængighed. Dette var i virkeligheden et opgør med den rationelle,
funktionalistiske arkitektur, som den kom til udtryk i hans hjemland Østrig og andre steder.
Senere markerede han sig i kampen mod forurening, skovrydning og atomkraft.
Friedensreich Hundertwasser:
"Den grønne kvinde - den politiske gartner",
1954.
© 2014 Namida AG, Glarus,
Schweiz.
MAN KAN BESTEMT TALE OM
foreningen af klare og kraftige farver med organiske og bløde former, idet han synes at have haft
en forkærlighed for det, der netop ikke lige er helt regelret eller lineært.
Såvel
Hundertwassers malerier som hans bygninger ligner levende organismer, som er alt andet end ensformige.
Til glæde for publikum og ikke mindst i tråd med hans egne værdier dyrker
Friedensreich Hundertwasser
det fantasifulde på bekostning af det konforme.
Portræt af Friedensreich Hundertwasser, 1985. © 2014 Hundertwasser Archive,
Wien. Foto: Gerhard Krömer.
HUNDERTWASSER - kunstner og økoaktivist.
"Der er ingen tvivl om, at Hundertwasser med sine ideer om grøn arkitektur, økologi
og urban gardening er super aktuel. Hans utopiske vision, hans tro på kunstens
virkekraft er også af stor relevans i dag. I en tid med utopisk underskud er
Hundertwasser et både overraskende og inspirerende bekendtskab, der rammer os
lige her, hvor vi står," udtaler ARKENs direktør Christian Gether.
"Jeg har altid villet vise, hvor let det er at skabe paradis på Jorden", sagde Hundertwasser i 1975.
På denne måde var han meget ideologisk bevidst. Han blev tidligt
anti-totalitær i sin indstilling, og siden fik hans altfavnende altruisme til udtryk i kunsten.
Man kan tale om "kunst med holdninger".
Hans farvestrålende kunst vækker glæde og begejstring i publikum.
Der er en barnlig uskyld over en del af værkerne, eller noget eventyrligt, f.eks.
over hans store paladslignende bygning holdt i pink og med græs på taget.
En væsentlig del af Hundertwassers virke var inden for moderne og fantasifuld arkitektur.
Foto: Fl. André Philip Ravn.
Hundertwassers pink bygning. Dette foto kan ses i stort format allernederst.
Foto: Flemming André Philip Ravn.
Friedensreich Hundertwasser: "Gule huse - det gør ondt at vente med
kærligheden, når den er et andet sted - jalousi", 1966.
© 2014 Namida AG, Glarus, Schweiz.
"Hundertwasser Haus". © 2014 Hundertwasser Archive, Wien. Foto: Gerhard Deutsch.
En sjov kirke med kuppel og symboler: "Sankt Barbara Kirke".
Foto: Flemming André Philip Ravn.
Olafur Eliassons fotos af vandfald, som han har farvegivet med et alternativt
farvevalg.
Olafur Eliasson var også udstillet på Arken på vores besøgsdag.
Foto: Flemming André Philip Ravn.
HUNDERTWASSERS MALERIER OG KUNST fremstår
som levende organismer eller "biomalerier".
Han havde helt klart en forkærlighed for at tage udgangspunkt i naturen, som
man også kan se på hans fotos af vandfald (billedet ovenover).
Han kaldte i øvrigt sig selv for "vegetationens magiker", og hans malerier og kunst hylder både i motiv og
formsprog naturens skønhed. Hundertwasser nærede et sandt had til geometrisk
rette linjer.
Hans asymmetriske, bølgende og pang-farvede arkitektur ser ud til at gro
og forvandles for øjnene af os. Træer og planter vokser på tagene, igennem husene
og ud af vinduerne.
Han elsker at eksperimentere med former og farver, og det er ham ikke fremmed
at udtrykke sig med organiske former som spiraler samt bryde de konventionelle, lineære former ved hjælp
asymmetrier og lagkagelag i sin bølgende arkitektur.
Sammenfatning
ARKENs faciliteter er rare og venlige, og som publikum føler man sig godt til pas, især
i de rumlige udstillingslokaler, hvor indeklimaet også er behageligt.
Det er en fornøjelse at besøge ARKEN og bevidne Hundertwassers
enestående og uortodokse billedunivers og den fantastiske idérigdom i hans arkitektur.
Det er nemt at forstå, hvorfor han er blevet en af Østrigs mest
populære og folkekære kunstnere. Han kæmpede for at genoprette harmonien mellem natur og menneske.
Hundertwassers kunstpraksis er enestående i den vestlige civilistation - en virkelig must-see
udstilling.
Det er en fin udflugt, som man kan afslutte på deres tagterrasse-café og lade de gode indtryk bundfæste sig.
På grund af farverigdommen og de sjove former og figurer kan udstillingen helt sikkert
også appelere til børnefamilier. Og der er god plads samt bænke i gallerierne, hvor de besøgende
kan sidde og konversere om udstillingens elementer, hvilket er yderst positivt.
Af disse årsager
gives ARKENs Hundertwasser-udstilling den højeste bedømmelse: seks stjerner ud af seks
(skala).
Katalog: Til udstillingen udgives et rigt illustreret katalog på dansk og engelsk. Kataloget
rummer blandt andet artikler af professor i litteraturvidenskab og moderne kultur fra
Kbh's Universitet Martin Zerlang og af den danske samtidskunstner FOS.
Det velskrevne katalog, som portrætterer en del af Hundertwassers malerier og anden kunst, koster 99 kr.
Udstillingen slutter 7. september 2014.
ARKENs fasciliteter er rare og venlige, og som publikum føler man sig godt til pas, især
i de rumlige udstillingslokaler, hvor indeklimaet også er behageligt.
Foto: Fl. André Philip Ravn.
En væsentlig del af Hundertwassers virke var inden for moderne og fantasifuld arkitektur.
Foto: Flemming André Philip Ravn.
Fra udstillingen på ARKEN i juli 2014. Foto: Flemming André Philip Ravn.
Trælejer-aktion i anledning af den 15. Milano Triennale, plantning af 15
træer på Via Manzoni, 1973. © 2014 Hundertwasser Archive, Wien.
Foto: Aldo Cantarella.
ARKENs fasciliteter er behagelige at færdes i. Ved siden af Hundertwasser-udstillingen
her i forår-sommeren 2014, byder ARKEN også på deres anden kunst.
Foto: Fl. André Philip Ravn.
|
|
|
|