HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik || INTERVIEW
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Reportage: På opdagelse i DANSK guldalder & det moderne gennembrud --- Den hirschsprungske Samling



Jørgen Refshauge,
cand.mag. i engelsk og dansk.

Publiceret 13. februar 2017.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.



KUNST/DANSK: Siden 1911 har Den hirschsprungske Samling haft til huse i et til formålet bygget museum i Østre Anlæg. Den velhavende tobaksproducent, Hirschsprung, og hans hustru testamenterede deres anseelige samling af malerkunst til den danske stat. I dag omfatter samlingen mere end 700 malerier fra dansk guldalder, det moderne gennembrud og symbolismen, der alle imponerer ved deres kvalitet og relevans i forhold til perioden fra omkring 1840-1900. Alt er kurateret med omhu, så udstillingen fremstår dejligt indbydende og informativ. Tidsskriftet Epsilons anmelder, Jørgen Refshauge, rapporterer fra Den hirschsprungske Samling i København.


Malerkunst i en perfekt ramme

året er 1911, hvor dørene slås op til det nybyggede museum i parken bag Statens Museum for Kunst. Det nye museum havde været genstand for polemik i forbindelse med sin tilblivelse i en særskilt bygning. Betingelsen var imidlertid ufravigelig, og Heinrich og Pauline Hirschsprung nåede at opleve, at virkeliggørelsen af museet tog form. Han dør i 1908, hun i 1912.

I dag kan den besøgende glæde sig over et æstetisk indbydende, venligt og lyst interiør, der med stil præsenterer de mange pragtstykker inden for dansk malerkunst, der efter museets åbning igennem årene løbende er blevet suppleret. Den smukke, velproportionerede og kulturhistorisk betydningsfulde bygning blev fredet i 1995.




Facetteret og alsidig fortælling om en periode

Opbygningen af samlingen fører logisk og kronologisk igennem forskellige faser i dansk malerkunst, som den udviklede sig i sidste halvdel af 1800-tallet. Gennemgangen af salene understøttes af enkelte plancher, men først og fremmest af en velfungerende audioguide, som præsenterer udvalgte malerier og giver uddybende kommentarer til perioden samt enkelte bud på tolkninger ved forskellige kulturpersonligheder.

Salen med fokus på P. S. Krøyer står med en særlig aura. Store lærreder med lys og luft, portrætter af mere intim karakter og hverdagsfortællinger blander sig smukt i denne sal. En særlig interesse samler sig om det velkendte portræt af den hirschsprungske familie.



På billedet (P. S. Krøyer: Familien Hirschsprung, 1881) er det sommer, og familien nyder landliggerlivet nord for København. Der er imidlertid ikke tale om et driverliv. De ældre sønner interesserer sig for kunsten og samfundet, kigger sammen med faderen på Krøyers skitsebog og dagbladets notitser. De yngre sønner kigger nysgerrigt og eventyrlystent ud i haven, medens fra Hirschsprung og det yngste barn er beskæftiget med strikketøjet. En dynamisk familie indfanget med en aura af harmoni og spontan iver, takket være lillepigen, der skælmsk smiler til maleren bag staffeliet.


Hovedværker fra guldalder til symbolisme

Eckersberg, Købke og Lundbye repræsenterer den tidlige guldalder med portrætter og landskabsmalerier, medens Krøyer og ægteparret Anne og Michael Ancher trækker linjerne over til det moderne gennembrud, der især levendegøres igennem Fritz Sybergs scenerier fra bondelivet, L. A. Rings hverdagsportrætter og Erik Henningsens krasse realisme. Endelig er der symbolismen med bl.a. Vilhelm Hammershøi og Harald-Slott Møller som fornemme repræsentanter.



Harald Slott-Møller: "Foråret", 1896.


Tradition og fornyelse

Heinrich Hirschsprung begyndte for alvor at samle på dansk malerkunst og skulptur omkring 1868. I første omgang købte han genrebilleder fra dansk guldalder (Exner og Købke), men senere indgik også malerne fra det moderne gennembrud, med deres hverdagsskildringer og "sætten problemer under debat". Lidt forsigtigt gik tobaksfabrikanten også i gang med at erhverve billeder af symbolister som Hammershøi og Ejnar Nielsen, hvorved han kom til at afspejle den debat, der på daværende tidspunkt førtes om forholdet mellem nationalisme og et mere internationalt udsyn.





Erik Henningsen: "Summum jus, summa injuria. Barnemordet", 1888.


Uden tøven købte han Erik Henningsens billede Barnemordet, direkte fra kunstnerens atelier, så en vis åbenhed over for tidens strømninger fornemmes i valget af nyerhvervelser. Der opstod efterhånden stor interesse omkring familiens samling af dansk malerkunst, og efter en særudstilling på Charlottenborg i 1888 besluttede ægteparret, at deres samling skulle ende i offentligt eje.



C.W. Eckersberg: "En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl", 1841.


Sympatiske rammer og tid til fordybelse

Den samlede ambiens ved museet er et samspil mellem malerier, interiør, kuratering og venlig samt professionel betjening lige fra skranken til guidede omvisninger. Stedets atmosfære opfordrer til at sætte tempoet ned, til fordybelse og til refleksion. Der er afvekslende temaudstillinger ved siden af den faste samling, ligesom der løbende afholdes koncerter og andre aftenarrangementer.


Haste is waste

Afsæt gerne to timer til et besøg - hastværk i denne forbindelse må anses for at være en last. Investeringen af tid står mål med udbyttet.

Billedet herunder i den flotte blå er P.S. Krøyer: "Sommeraften ved Skagens strand. Kunstneren og hans hustru", 1899.